kleine congresbanner
logo ibestuurcongres.nl

zoeken binnen de website

  • 13.45 - 14.30
  • Multihal 1
  • Zakia Boucetta, Annemarie de Rotte

Hoe maken we onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk?

De digitalisering van gemeentelijke dienstverlening heeft ons veel goeds gebracht, maar wat nou als je geen smartphone hebt of je de brieven van de gemeente te lastig vindt?

Een boete betaal je direct vanaf je telefoon, een vergunning of uitkering vraag je online aan en een klacht zet je op de mail. Maar wat als je weinig gebruikmaakt van het internet? Of wat als je helemaal geen computer of smartphone hébt?

In de publicatie ‘Aan de slag met Digitale Inclusie’ is gekeken hoe gemeenten hun digitale dienstverlening voor iedereen toegankelijk maken. Ook voor mensen met nét even wat minder digitale ervaring of vaardigheden.

Tijdens deze workshop kijken we aan de hand van voorbeelden van gemeenten wat digitale inclusie betekent. Ook gaan we met elkaar in gesprek over hoe je als bestuurder invulling kunt geven aan het toegankelijk maken van de digitale dienstverlening.

Als overheid sturen we lange en ingewikkelde brieven, tekst met héél véél letters. Dat kan anders. VNG Realisatie, Gemeente Rotterdam en Gebruiker Centraal zijn daarom ook gestart met een kennisbank over beeldtaal in brieven, met veel minder tekst, duidelijke foto’s en deze is uitgebreid getest. Gemeente Rotterdam presenteert ook hierin hun successen met het toepassen van beeldbrieven aan hun inwoners en ondernemers. Tijdens deze workshop zal er ook aandacht zijn voor de lessen die we hebben geleerd over het goed intern organiseren van mensen en processen om deze successen te kunnen behalen.

Sprekers in deze sessie: